תמותה בקרב חרדים, ותמותת חגי תשרי בכלל

רשומה מעט אופטימית.

כמובן שנתוני פתיחה פסימיים עוזרים למצוא קרן אור בתמונה לא יפה במיוחד.

בכל זאת – השורה התחתונה היא שהתחלואה כתוצאה מחגי תשרי (ועוד לפני כן מתחילת ספטמבר) אכן גבוהה כמצופה – אך התמותה ממנה מסתמנת כנמוכה הרבה יותר.
[עדכון: לאו דווקא, כפי שעודכן בגוף הרשומה, למטה]

הכל התחיל מנסיון לעשות מודל חיזוי תמותה תוך שימוש בנתונים המשותפים לכלל האוכלוסיה, ולא למקורבים בלבד. הנסיון להיות יצירתי ולמצוא דרכים עקיפות להעריך מידע ששמור ליודעי ח"ן העלה תובנות שאולי יעניינו גם אותך.

יאללה, לקצת פרטים:

הנה מה שדמיינתי לעצמי: מרבית הנדבקים הם צעירים. התחלואה של הצעירים תהפוך לתחלואת מבוגרים, וזה בעיקר עניין של זמן. נער נפגש עם החבר'ה ונדבק. עוד כמה ימים וההורים שלו גם נדבקו. א-סימפטומטיים ששבועיים אח"כ קופצים לסבתא סוגרים את המעגל.

לפי ההשערה הזו הגרף של מספר המאומתים המבוגרים צריך להיות דומה בצורה לזה של הצעירים. דומה בצורה, אך שבועות ספורים מאוחר יותר.
(הוא גם צריך להיות נמוך יותר, אבל נגיע לנקודה זו בהמשך)

 

כשלב ראשון הסתכלתי על מספר המאובחנים החדשים כל יום לפי קבוצת גיל:

התאוריה קרסה. נראה שהתחלואה בקרב מבוגרים עולה ויורדת בדיוק באותם תאריכים שהיא עולה ויורדת אצל צעירים. אין שום "השהיה". אין "חלחול" תחלואה מצעירים למבוגרים.

מספר המאומתים המבוגרים צריך להיות נמוך יותר, כי יש בישראל פחות מבוגרים מצעירים. אבל עד כמה? אז הנה אותו תרשים כשהפעם הוא מתוקנן לפי גודל האוכלוסיה בכל קבוצת גיל:

אנחנו רואים שאין שום הבדל בין הקבוצה הצעירה (גילאים 0-29) לקבוצה האמצעית (30-59), אבל בקבוצת האנשים שמעל גיל 60 יש פחות הדבקה לנפש.

כן, הם מצליחים לשמור על עצמם (ואנחנו מצליחים לעזור). עם זאת, כאמור, מי שלא מצליח – פשוט לא מצליח. אין כאן עניין של "חכה שבוע שבועיים ותראה". חיכינו. אין.

אבל אולי זה שונה אצל חלק משבטי ישראל? החרדים למשל הם שבט יחסית קטן, שמקבל מיקוד רב בתקופה האחרונה – לאור תחלואה מרקיעת שחקים (והתנהגות ששמה פס על התקנות שקובעת המדינה).

כדי לענות על השאלה הזו, וגם כדי לחזור לסוגיה המקורית שענינה אותי, המשכתי לניתוח התחלואה לפי דפוסי ההצבעה העיקריים בישראל. החלטתי להסתכל על היחס בין מספר החולים המאומתים למספר המתים לאורך הזמן.

כיוון שאין בנמצא נתונים על תחלואה לפי גיל, תאריך ואזור סטטיסטי (או מגזר) קיויתי למצוא יחס קבוע בין מספר המאומתים למספר המתים בכל מגזר. אם זה יצליח נוכל לראות האם התופעה למעלה נכונה לכל המגזרים. נוכל גם להעריך את מספר המאובחנים החדשים שהם מבוגרים בכל אזור, למרות שהנתון הזה לא מסופק. לבסוף, נוכל לבצע הערכה לתמותה הצפויה בשבועות הקרובים.

אז הנה. אני יודע שזה טיפה מורכב, אבל תשארו איתי רק עוד קצת. התרשים הבא מציג לכל "שבט" את ההתפתחות על ציר הזמן של המספר היומי של מתים לצד המספר היומי של מאומתים חדשים. כל המספרים מתוקננים לגודל האוכלוסיה מעל גיל 65 בשבט. כאב? זהו, סיימנו. בואו נסתכל על התוצאה:

וואו. לא מה שצפיתי בכלל.

אז את מה שרציתי לעשות צריך לזרוק לפח, אבל לפחות רואים דברים מעניינים.

בואו נתמקד בחרדים. יש הבדל עצום בין "הגל הראשון" ל"גל השני". עצום.
בגל הראשון, בדומה לשאר שבטי ישראל, יש קשר ברור בין מספר המאומתים לתמותה. האחד הוא פקטור קבוע של השני (בערך יחס של 1:100).
בגל השני? מספר המאובחנים מזנק לשמיים, מבלי שמספר המתים מזנק בעקבותיו. זה נכון גם לעליה של חודש יולי.

היחס בין מספר הנדבקים למתים בחברה החרדית מחזק מאוד טענה הפוכה ממה שחשבתי אך אתמול. נראה שהחרדים מקפידים פי כמה וכמה מכל שאר המגזרים בשמירה על המבוגרים בקרבם, ומעט מאוד מתחלואת הצעירים מתורגם לתחלואת מבוגרים ולמוות.

חצי הכוס הריקה – יש כל כך הרבה תחלואת חרדים, שגם האחוז הקטן שנותר הוא הרבה אנשים. כשהחרדים טוענים שאין אצלם תמותה, הם טומנים את הראש בחול של אוכלוסיה מאוד צעירה. ראו:

[איך נקבעו דפוסי ההצבעה, ואיך יודעים לפלח לפיהם? הסבר קצר נמצא כאן]

מצב התמותה אצל החרדים רע. רע מאוד. אבל יש לפחות חצי כוס מלאה – ביחס למספר החרדים שנדבקים כל יום – המספר היה צפוי להיות גדול פי כמה וכמה.

מה אצל השבטים האחרים? נחזור לתרשים הקודם, אבל נחתוך את הציר האופקי (ואת התחלואה בתקופה האחרונה אצל החרדים), כדי לראות את כל השאר ברזולוציה טובה יותר:

גם בשבטים האחרים נראה שכשהמסר בתקשורת הוא "שהמגפה משתוללת" נפתח פער חיובי, והנתח של המתים מקרב הנדבקים הפך קטן יותר. זה פחות מובהק, ויש לזכור גם שהתמותה תמיד מגיעה אחרי התחלואה. אני מקווה שלמרות זאת נראה, לפחות בציונות הדתית, שאכן היחס יתגלה כטוב מהצפוי.

[עדכון] חלוקה לפי סוג הישוב החרדי

מהתרשים האחרון לקחתי רק את החרדים. רק ערכים שיש בהן שכונות חרדיות, ורק את השכונות החרדיות.

חלקתי אותם לשלוש קבוצות חדשות:
– "ערים גדולות": ירושלים, בני ברק, בית שמש, מודיעין עילית
– "ישוב חרדי": נתיבות, ביתר עילית, רכסים, אלעד, כבר חב"ד, קריית יערים, יבנאל, עמנואל, גני מודיעין, תפרח
– "ישוב מעורב": אשדוד, פתח תקווה, רחובות, טבריה, מגדל העמק, חיפה, רמת גן, קריית מלאכי
לכל קבוצה כזו מוצגת כמו קודם ההשוואה בין מספר מקרי המוות המדווחים מקורונה למספר המאובחנים המדווחים. הנה מה שמתקבל:
נראה ש:
– בישובים המעורבים לא נרשמת עליה בתחלואה לנפש, בודאי לא בדומה לישובים החרדיים ההומוגניים ולערים הגדולות
– בישובים החרדיים ההומוגניים (שאינם ערים גדולות) יש עליה בתמותה, די בהלימה עם העליה בתחלואה
– התופעה "המשונה" של הרבה תחלואה ומיעוט תמותה מדווחת – מופיעה בעיקר בערים הגדולות.
יתכן שזה קשור לדיווח של יאיר שרקי על הטיפול המחתרתי, אם כי מתים צריכים להיות מתים, לא?
ואולי בעצם העליה שבקצה מרמזת על התחלה של עליה גדולה, שמקבילה גאומטרית לגרף העליה במאומתים? שבועות ספורים ונדע.
ועוד אולי אחד. אולי הנדבקים החרדים בחודשים האחרונים היו ברובם ילדים? הקובץ שמשתף משרד הבריאות עם הציבור לא מספק נתונים כדי לבחון זאת. עם זאת, אנחנו יודעים על כל ישראל את שיעור התמותה מקרב הנדבקים לפי גיל:

האוכלוסיה החרדית צעירה מאוד, והדבקה משפחתית ככה"נ גורמת להטיה עוד יותר למטה. את זה אפשר להגיד גם בלי שמשרד הבריאות משחרר נתונים על נדבקים בקרב חרדים לפי גיל. כיוון שהתמותה אפסית בקרב אנשים מתחת לגיל 60 זה נראה הסבר אפשרי לתמותה הנמוכה.

אז בואו נעשה מודל תמותה פשוט, מבוסס מספרי נבדקים, ונשווה אותו לנתוני האמת.
המודל הפשוט: מספר המתים פרופורציוני למספר הנדבקים.

איך קובעים את הפרופורציה?
– מחכים שבועיים (תמותה של היום לפי הדבקה של לפני שבועיים)
– מנחשים את מספר הנדבקים מעל גיל 70. איך? מכפילים את מספר הנדבקים באחוז האוכלוסיה בכל אזור סטטיסטי שהוא מעל גיל 70, ואת זה מכפילים פי 0.7 (ראו תרשים בדשבורד של התפלגות הגילאים של הנדבקים)
– מכפילים את זה בשכיחות האופיינית לתמותה בקרב בני 70 ומעלה.

הנה התוצאה לפניכם:

נראה שהמודל הפשוט עושה עבודה די טובה. נראה שאין אצל החרדים הפתעה גדולה.

בעצם, זה לא אמור להפתיע כל-כך, נכון? הרבה תחלואה, אבל מעט מאוד מבוגרים. מסתבר שמודל פשוט לחיזוי תמותה יוצא די מדויק, כולל אצל החרדים.

לקחתי אתכם לסיבוב ארוך. סליחה 🙂

[עוד עדכון] הסתכלות מעט אופטימית, כחודש לאחר יום כיפור

עכשיו שחלף כמעט חודש, ומה שהתממש התממש, אפשר לחזור ולהתבונן. אז מה היה לנו?

עד ליום כיפור, עליה מצערת. ימים ספורים לאחר יום כיפור, ובעיצומו של הסגר המהודק, הייתה עליה במקום ירידה בכל המדדים העיקריים (כולל במספר הנבדקים, אגב). נכון לרוב האוכלוסיות בישראל, אבל בפרט לחרדים.

עם זאת, העליה הזו קטנה משחששתי, ומיד אחריה מתחילה ירידה חדה. נדמה שבאופן כללי גם אצל מרבית החרדים, ובשונה ממה שאפשר להתרשם מכתבות רבות, הסגר נלקח ברצינות (לאחר יום כיפור).

גם טענות מקובלות שהתחלואה אצלם גבוהה הרבה יותר משרואים, כי לא הולכים להבדק, מוטלת בספק. אומנם יש ירידה במספר הנבדקים היומי (יש ירידה, פחות תלולה גם במגזרים האחרים) – אבל אחוז התוצאות החיוביות בכל זאת ממשיך לרדת בעקביות. אם אחוז החיוביים מקרב הנבדקים צונח, אז טענת הסתרת התחלואה עלולה להיות חשד בכשרים 😉

מספר הנפטרים אצל החרדים כרגע קצת אחרי שיא, אבל בהלימה מלאה למודל החיזוי הפשוט שלי, וגם הוא כבר בירידה (הירידה בתמותה מגיעה כזכור שבועיים אחרי הירידה בהדבקות).

מה בדבר הכתבות על הלימודים במקומות סגורים במהלך ימי הסגר המהודק? קשה לראות לכך ביטוי בנתונים שמשתף משרד הבריאות.

כל זה משקף כמובן את המצב עד סוף הסגר (ועוד קצת), ולא מלמד על ההתנהגות והצפוי לנו בעוד שבועות ספורים.

הערה אחרונה לסיום – המצב אצל החרדים במגמת שיפור, אבל הוא עדיין רע יחסית לכל המגזרים האחרים. הוא גם רע באופן אבסולוטי. זה לא סותר את האמור למעלה.

 

 

עוד תרשימים ב"דשבורד", ובו תוכלו למצוא גם את הקישורים לקבצי הנתונים ששימשו להכנת הניתוח.

Loading

 

 

3 תגובות בנושא “תמותה בקרב חרדים, ותמותת חגי תשרי בכלל”

  1. תודה רבה על הניתוח המעניין. ממה נובע ההבדל בדיסקרטיזציה של ציר -y בפאנלים השונים בגרפים של התמותה מתוקננת ל1,000,000? זה המספר השונה של האנשים בטווח הגילאים הזה באזורים הסטטיסטיים השונים? יש הרבה יותר בני 65 ומעלה בסה"כ האזורים הסטטיסטיים ה"חרדיים", למשל, מאשר באזורים הסטטיסטיים ה"שמאלנים"? כדאי אולי לציין את המספרים הכוללים האלה בכדי להבהיר את המוצג בגרפים.

  2. לא לקחת בחשבון את סיפור הישיבות. התפרצויות שאירעו בישיבות (קפסולות סגורות) נספרו במניין המקרים של ערי התושבות כפי שרשומות בתעודות הזהות, אך לא זלגו לשאר האוכלוסייה, כיוון שהבחורים החלימו בבידוד או במוסדות שהפכו למלוניות החלמה.

    המצב רע אבסולוטית – כי יש קהילות עירוניות, במנותק מהישיבות, שלא שמרו כראוי על התקנות (ככל הנראה לא קהילות רבות כפי שנראה בתקשורת, אחרת היו הרבה יותר מקרים). בכל אופן בקרב קהילות אלו נראה שאין אי הלימה כזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *